Subject: Vs: üks kommenyaari soov
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Sulev Vedler" <[email-masked]>
Date: Fri, 13 Jun 2025 15:46:25 +0300

Tere!

Paneme kirjaliku vastuse ka teele. Autoriks ravimiameti peadirektori 
asetäitja Ott Laius.

„Aitäh küsimuste eest! Selgitame veidi laiemalt tekkinud olukorda.
Ravimitele müügilubade andmine on ülemaailmne süsteem. See võimaldab 
riikidel kontrollida ravimite kvaliteeti, efektiivusust ja ohutust. Samuti 
saame tänu ühtsele süsteemile kontrollida, et meie patsiendid saavad 
kasutatavatest ravimitest rohkem kasu kui kahju.
Ravimi müügiluba ei ole ainult tempel paberil. Selle taga on tuhandete 
lehekülgede kaupa ravimi tootmise ning selle omaduste kirjeldusi. Tootmise 
kvaliteet ja ravimi omadused peavad vastama kokkulepitud kriteeriumitele 
ning müügiloa saamiseks esitatavad dokumendid annavad võimaluse meie 
spetsialistidel kriteeriumitele vastavust kontrollida. Müügiloa andmete läbi 
vaatamine ja tootjalt vajalike selgituste saamine võtab kokku ligikaudu 
aasta, protsess on äärmiselt põhjalik.
Ravimi müügiloa dokumentatsiooni saame kasutada ka ravimi turustamise ajal, 
hindamaks võimalikke riske või probleeme, mis võivad ravimiga tekkida. 
Kasvõi näiteks seda, kuidas erinevad säilitamistingimused võisid ravimit 
mõjutada, kui seda ajutiselt säilitati mittesobilikes tingimustes.
Müügiloata ravimite puhul ei ole meil võimalik läbi viia algset kontrolli, 
et veenduda ravimi tootmise kvaliteedis. Samuti pole meil rohkem infot kui 
konkreetse ravimi infolehes kirjas. Seega on meil müügiloata ravimite kohta 
mõõtmatult vähem teadmisi.
Müügiloaga ravimi turustamisel võtab müügiloa hoidja vastutuse ravimi eest. 
Saame tema poole alati pöörduda täiendava info saamiseks ning kohustada teda 
astuma vajalikke samme seoses tema esindatava ravimiga. Paljudel ravimitel 
on lisaks tavapärasele pakendi infolehele veel täiendavad riskivähendamise 
meetmed. Need eeldavad, et ravimi müügiloa hoidja teeb eraldi pingutusi, et 
ravimi väljakirjutajad, väljastajad või kasutajad oleksid ravimi teatud 
riskidest teadlikud. Müügiloata ravimite kasutamisel ei ole ravimi tootjal 
sellist kohustust.
Need on põhjused, miks tuleb eelistada alati müügiloaga ravimit, kui on 
valida müügiloaga ning müügiloata ravimi vahel.
Miks müügiloaga ravim peab olema kuus korda kallim kui müügiloata ravim - 
see on täiesti arusaadav küsimus. Vastuse oskaks anda konkreetse ravimi 
müügiloa hoidja.
On olukordi, kus müügiloaga ravimil tekib tarneraskus ning müügiloata ravim, 
mida oleks võimalik selle asenduseks tuua, on oluliselt kallim. Ravimiäri on 
üsna sarnane teistele äridele - kui nõudlus ja pakkumine on tasakaalust 
väljas, on võimalik oma kauba eest küsida kõrgemat hinda.
Sellepärast pingutamegi, et Eestis oleks võimalikult paljudele ravimitel 
müügiluba ning et müügiloa hoidjad oleksid valmis neid siin turustama. Üks 
meede selle teostuseks on, müügiloata ravimeid ei ole võimalik müügiloaga 
ravimiga samal ajal turustada. Teise meetmena on Tervisekassa tegemas 
ühishankeid erinevate haiglate jaoks, et tõsta hanke mahtu ning 
atraktiivsust pakkujate jaoks. Kui konkreetse näite puhul oleks odavamate 
pakkujate jaoks meie riigis tehtavad hanked piisavalt atraktiivsed, et 
taotleda siin oma ravimile müügiluba ning hangetel osaleda, siis tooks see 
ka ravimi hinna alla. Kui haigla hanke tühistas, võib eeldada, et neil on 
samal näidustusel võimalik kasutada teist toimeainet. See oli nende 
ratsionaalne otsus, et selle pakkumuse eest ei ole antud ravimit mõtet osta, 
aga patsiendid sellepärast ravita ei jää.
Mis puudutab müügiloaga ravimite võõrkeelsete pakendite kasutamist haiglas, 
siis on see täiesti võimalik. Müügiloa hoidja vastava taotluse alusel saame 
anda vastava loa, sõltumata sellest, kas teisi sama toimeainega ja samas 
ravimvormis ravimeid veel Eestis turustatakse. Kui ravimit turustatakse 
jaeapteegist otse patsiendile, siis sellisel juhul lubame võõrkeelse pakendi 
turustamist tõesti ainult juhul, kui eestikeelses pakendis alternatiive 
pole. Patsiendid peavad ravimi pakendil ning infolehes olevast kirjast aru 
saama. Ravimite infolehed on leitavad ka Ravimiregistrist, ent hetkel ei saa 
me veel eeldada, et kõik patsiendid saavad internetist ravimiinfo otsimise 
ja lugemisega hakkama.
Euroopa Liidu sees on meil ravimite tarneahelad kontrollitavad ning saame 
olla veendunud, et ravimit on säilitatud vastavalt ettenähtud tingimustele. 
Kui ravim on liikunud Euroopa Liidust väljapoole, kaob järjepidev kontroll 
ravimi üle ning me ei saa 100% kindlusega väita, et ravim on samasuguse 
algselt toodetud kvaliteediga. Sellepärast muutub EL-ist välja liikudes ka 
ravimi staatus. Lisaks on Euroopas ravimipakenditel turvaelement, mis ravimi 
väljastamisel võimaldab veenduda, et tegemist ei ole võltsitud ravimiga. 
Euroopast välja vedades deaktiveeritakse see turvakood ning ravim loetakse 
väljastatuks. Kui pakend peaks väljastpoolt Euroopat tagasi toodama, ei ole 
meil enam võimalik veenduda sama pakendi õigsuses. Võltsitud ravimite 
probleem on maailmas väga tõsine ning Euroopas kehtiv turvaelementide 
süsteem aitab meil ravimeid ostes ohtlikke võltsravimeid vältida, sellest 
turvatundest me loobuda ei soovi.
Seega - müügiloaga ravimite eelistamine on põhjendatud, sest esiteks teame 
müügiloaga ravimite kohta palju rohkem ning müügiloa hoidja võtab ka ravimi 
eest vastutuse. Võimalike probleemide korral saame koostöös leida lahendusi. 
Müügiloata ravimite puhul müüjale sarnaseid kohustusi ei kaasne ning ostja 
peab iseseisvalt kõik probleemid lahendama.“

Kui on veel vaja abi, aitame kuis oskame.

Ikka head
Kristi Sarap
Ravimiameti kommunikatsiooninõunik
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Sulev Vedler <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: neljapäev, 12. juuni 2025 17:12
Adressaat: Kristi Sarap <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: üks kommenyaari soov

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Kristi!

Tülitan ühe ravimitega seotud teemaga. Ehk keegi pädev inimene – neid on 
teie maja kuhjaga –  oleks valmis seda teemat kommenteerima, arvamust 
avaldama.

Nimelt kuulsin hankest, kus suur haigla soovis osta teatud ravimit ning sai 
kolm pakkumist. Hinnatasemed olid väga erinevad.
Üks ettevõte küsis 21 000 eurot. Teine 71 000 eurot. Kolmas 125 000 eurot.
Hinna järgi otsustamisel ei peaks olema küsimust: esimene oli kindlalt kõige 
soodsam.
Ent see ettevõte pakkus müügiloata ravimit. (Hange lubaski pakkuda 
müügiloata ravimeid.)
Ka odavuselt teine teinud firma oli valmis tarnima müügiloata ravimit.
Kõige kallimal oli aga müügiluba olemas. Hanke tingimused ütlesid, et 
sellises olukorras tuli eelistada müügiloaga ravimit.
Haigla selgitab, et ta peab lähtuma ravimiseaduse § 13 lõikest 1, mille 
kohaselt võib Eestis turustada vaid Ravimiameti või Euroopa Komisjoni 
müügiloaga ravimeid.
Nii jäigi järgi vaid kolmas firma, kellel oli tolle ravimi müügiluba olemas.
Üks konkurent imestas – kuidas küll nii. Tegemist on ju riikliku haiglaga, 
keda rahastab riik. Ka erahaigla vaataks, mis toimub tema rahakotis.
Haigla konsulteeris ravimiametiga. Ravimiameti seisukoht oli, et juhul kui 
müügiloaga ravim on turul olemas ja kättesaadav, ei ole müügiloata ravimi 
turustamine õiguspärane.
Ja nii jäigi alles vaid kõige kallim pakkumine, mille hind oli kõige 
odavamast ligi kuus korda kallim. Ja ka kordades kallim kui haigla oli 
hanget tehes arvestanud.
Lõpuks lükkas haigla kõik pakkumused tagasi, kuna müügiloata ravimi 
kasutamine ei olnud võimalik ja  müügiloaga ravimi ostmist nii kalli hinnaga 
ei pidanud haigla õigustatuks.
Mida sellises olukorras teha? Ravimeid läheb ju vaja. Kas haiglate puhul 
tasuks müügiloata ravimisi puhul teha erandit, sest seal töötavad ju 
väljaõppinud inimesed?

Olen kuulnud ka, et Eestis ei ole lastud müüa näiteks ravimeid, mille 
etikett ja kasutusjuhend ei ole eestikeelne – jaekasutuses igati mõistlik 
piirang, kuid haiglates peaks personal asja mõistma – või siis ravimeid, mis 
on toodetud Euroopa Liidus, siit välja viidud ja siis püütud sealt Eestisse 
tuua – selline kaubandus ei muuda ju ravimite päritolu?

Tagajärjeks on sellistel juhtudel, et rahvas maksab ravimite eest liiga 
palju või ei ole neid saada (oluline näiteks tarneraskuste korral).

Kuidas selliseid olukordi vältida või parandada? Kas siin on üldse retsepti, 
head lahendust? Ravimite alane ohutus on kahtlemata väga vajalik, ma ei taha 
seda kuidagi kahtluse alla seada.

Lugupidamisega,

Sulev Vedler
peatoimetaja asetäitja

 <http://ekspress.delfi.ee/> Eesti Ekspress | Narva mnt 13, Tallinn 10151
Mob:  <tel:+3725527007> +3725527007 | E-mail:  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]